you will do what I say, when I say - back to the front

Jag borde egentligen sova. Skola imorgon och ändå sitter jag uppe hoho. I fredags var jag med i "Vem Bryr Sig?" grejen som Försvarsmakten hade i Sergels Torg. Satt där i en timme. Handlade väl om att "rädda" någon främlig för att själv sitta inne som en fånge utan att veta när man själv blir släppt. Det var faktiskt en ganska udda men bra upplevelse. Även om jag väldigt spontant bestämde mig för att sitta där så har jag under ett längre tag funderat på att gå med i Försvarsmakten som hemvärnssoldat. Jag lär bara vara i Sverige och tjänstgöra i Sverige. 

Dock är jag inte säker. Det är en väg jag kommer ta ifall skolan och musik inte går åt rätt håll. Jag lär tjäna tillräckligt bra för att försörja mig om jag går med i Försvarsmakten, det är en bra träning, bra träning för min mentala styrka osv. Men jag är inte så förtjust i krig, eller våld för den delen. Just därför jag hellre vill vara hemvärnssoldat. Jag vill undvika att behöva avfyra mitt vapen mot någon, och jag vill inte behöva ta någons liv för att rädda mitt eget eller kamraters liv. 

Funderar på att börja med veckoutbildningar typ för ungdomar. Sådana som finns under loven eller mot veckosluten. Vore ganska kul att få uppleva något nytt och testa på. Kanske kan bestämma mig då ifall det är en bra väg att ta efter skolan/musik eller inte. Dock är min äldsta syster HELT emot detta. Hon anser att jag borde gå och jobba med Röda Korset istället om jag ska göra en skillnad i världen. Men jag är bara där för att skydda Sverige, that's all. Och Sverige har inte ens varit i krig på svinlångt tag, så jag lär inte vara i någon fara direkt... Min andra syster lär väl tycka det är coolt att jag väljer det. Mamma lär hata mig, då min morbror dog i krig när hon va 20 år. Pappa har jag ingen aning om vad han skulle tycka. Alla verkar dock vara emot hela grejen att jag funderar på militären. Förstår inte varför. Sveriges militär är inte som allt annat. Det handlar om att ge andra en lika bra vardag som vi har i Sverige. Och jag är inte dum nog att utsätta mig själv för fara. Har jag en önskan att dö kan jag likagärna skjuta mig själv i huvudet istället för att åka ut i krig. Hemvärnssoldat = det perfekta för mig om jag ska blandas in ens inom militären. Det är ganska likt att bli polis eller tillhöra någon insattstyrka, mer eller mindre. 


Och musiken kommer inte jag ge upp om jag väljer att köra på med Försvarsmakten. Jag kan ta upp det igen, jag kan satsa på musiken senare i livet. Men i stunden vet jag inte ens vad jag vill. Jag kan inte ens planera en dag fram, så det kanske är onödigt att tänka på det redan nu. Det enda som oroar mig smått är att för flera år sedan va militären det jag skulle välja när jag inte hade något vettigt att leva för och tänkte "äh, lär inte bry mig om jag dör eller inte". Vet inte om det är en sån känsla jag har nu, eller om jag verkligen ändrat åsikt och tänker annorlunda. Fml. 


Fml på ett blogginlägg om random funderingar när jag egentligen ska skriva om musiken här....




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0